CPU savaşları
3 3

Bu konuda 1.201 mesaj var

Bende bir asabiyet var, orada haklisin. “Sebepsiz asabiyet” diyemeyecegim cunku dunya .ok gibi. Ama gereksiz cunku faydasiz.

Kendimi bir sey sandigim icin rahat konusmuyorum, kendimi ve hayati hafife aldigim icin rahat konusuyorum.

IBM’i Cell’den duymuslugum var :) 

Iyi sabahlar, bana iyi geceler.

PS:

RT’nin denoising’i icin tensor core’lar kullaniliyor. Onlar olmasa nvidia RT’de bu kadar onde olmayacak. Hizli ve az gurultulu RT goruntusu verebilmesini RT birimleri kadar AI birimlerine borclu.

RT ilk duyuruldugunda bosverin RT’yi, asil olay bu tensor core’lar demistim.

https://www.cursedhardware.com/topic/1770-nvidia-geforce-rtxgtx-turing-ailesi-2018-2019/?do=findComment&comment=97793

https://www.cursedhardware.com/topic/1770-nvidia-geforce-rtxgtx-turing-ailesi-2018-2019/?do=findComment&comment=97811

https://www.cursedhardware.com/topic/1770-nvidia-geforce-rtxgtx-turing-ailesi-2018-2019/?do=findComment&comment=97834

 

rammstein beğendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Intel fab isine iyice bastiriyor. Pazarda epey tecrubeli bir fab firmasini sirf yonetim ekibi ve tecrubesi icin aldigi konusuluyor. Su an fab isinin basindaki vp yerini komple bu ekibe birakip ayriliyor. 

Buffet abimiz fab tarafinda tercihini tsmc'den yana kullanarak kalpleri kirsa da Intel dusman utandirmaya kararli. 

Du bakalim neler olacak. Ben 2 yil ufak ufak toplayacagim intel. 40milyar borcu var, riskli islere giriyor, marji yerlerde, resesyon geliyor. Daha ne olsun. 

 

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş
2 saat önce, kaptanpedal said:

40milyar borcu var, riskli islere giriyor, marji yerlerde, resesyon geliyor. Daha ne olsun.

Ne güzel işte. Dipten toplarsın. "Alım fırsatı"

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Buffett bol miktarda Apple hissesine sahip. Apple TMSC'de uretiyor. TSMC Amerika'da (Arizona) fabrika kuruyor. Adam yonettigim sermayeyi nereye akitsam uzun donemde toplamda bana faydasi daha cok olur diye yatirim yapiyor. Hesabi biz kucuk baliklar gibi degil tabi.

Iyice stratejik onem kazanan mikrocip uretiminin guncel degeri yerlerde. Daha duser mi bilmiyorum. Borsa forward-looking oldugu icin resesyon oncesinde dusebiliyor, duzelme oncesinde artabiliyor. "Gercekten bilmiyorum" anlaminda soyluyorum, "yazdigina katilmiyorum" anlaminda degil. 60-61 bear market gibi olursa buradan donup kosacak, 2008 gibi olursa buradan dusecek, agir resesyon olursa belki 2-3 yil daha surecek diye kimse emin degil.

Belli olmaz, fiyat uygun, dipten donmeye basladi diye belki Intel'e de girer Buffett. Kucuk balik olunca "Don't buy the dip, buy from the dip, otherwise it keeps on dipping", Buffett gibi hesabin farkli olup piyasaya yon verebilince, yonettigin sermaye boyutu sayesinde arka planda anlasmalarini yapabilince "buy the dip" tabi.

Zaten o yuzden kendisine gelince "diversification is for people who don't know what they're doing", tavsiye vermeye gelince "endeksi satin al evladim, cin olmadan seytan carpmaya kalkma".

(Okudugum kadarini paylasiyorum bu arada, cok deneyimli degilim, feci kucuk bir baligim)

edit: FED baskani Powell ilimli konusuyor, bir gunde %5-20 artan hisseler. Iki gun sonra hourly average earnings gibi bir veri geliyor (artis yuksek, demek ki is piyasasi hala dengeye yurumuyor, enflasyon baskisi yaratabilir), 5 dakikada %3 firlayan VIX'e endeksli vadeli, 1.5-2 dusen borsa endeksine bagli vadeli. Al-sat iyi yapan cilgin kazandi bu yil, kotu yapan feci batti. Yatirimci yili olmadi ama zamani geliyor olabilir tabi. Ama bir suredir "gaza gelip burada short yigani squeeze edelim", "simdi de cok long girdiler, onlari iceride sikistiralim" diye bear trap, bull trap, sirali gidiyor.

epi tarafından düzenlendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş
20 hours ago, Najaz said:

Ne güzel işte. Dipten toplarsın. "Alım fırsatı"

Sabunu düşürmeyelim de.

Herhangi bir hisse vb portföyümün %1-2'sini geçmediğinden pek kayba uğrama riskim yok. Bazı hisselerde bu oran artıyor tabii ama %5 üstüne çıkan olmadı hiç. 

Endeks takibi yapan alımlarımı direkt değil de emeklilik fonları vb ile yapıyorum. Bunların vergi avantajları, işverenin desteği vb olduğundan acaip tutucu yatırım yapsalar ve masraf kesseler bile kara geçmek zor değil. Gerçi son bir yılda -2500€ yazmışım bunlardan :)

Kendi aldığım hisseler biraz daha riskli olabiliyor o yüzden. Tabii epeydir elimde bir şey yok. Bir şey olacak ve gerimizde patlayacak ama ne bilmiyorum. Bizimki dahil her yerde bütçe kısma ve işten çıkarma var. Para basıp millete dağıtma yolunun da sonuna gelindi. Taş mı yiyecek bu insanlar.

Intel özeline gelirsen fazla bir risk olduğunu düşünmüyorum. Olabilecek en kötü senaryo arafta takılı kalıp AMD gibi kayda değer bir değişikliğin olmadığı bir 10 yıl geçirmeleri. x86 lisansı, FABlar, IP ve devasa bir pazar payı ile başlarına birşey gelmez. AMD pratikte kaç defa batsa bile çıkmışken Intel'e birşey olmaz. Ha büyük getiriler olmayabilir ve 5 yıl sonunda %20-30 kayıpla pes edebilirsin. 

Uzakdoğu riskini hedlemek için zaten fazla seçenek yok. Avrupa'da edge node olmasa da NXP ve STM var ama ikisi de 2019 itibariyle 3x yaptı. Diğer finansalı sağlamlar da böyle. Geriye indirimli bir tek Intel kalıyor. 

Aklıma 2007 civarları AMD muhabbeti geliyor. O zamanki patronlarıma AMD hissesi alın bırakın bu işleri demiştim. Güldüler tabii bana. Geçenlerde şirketi satıp birkaç milyon$ attılar cebe. Komik olan beni dinleyip o zaman ne varsa AMD bassalar aynı getiriye haftada 60-80 saat çalışmadan ulaşacaklardı :) 

 

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş
10 hours ago, wazzap said:

mindfactory.de'ye göre AMD, desktop CPU satışında Intel'den önde.

https://imgur.com/a/y4mCr1M

Ryzen tam intel'in 10nm problemlerine denk geldi. Intel basarili bir 10nm gecisi yapabilseydi zen yine rekabetci olurdu ama boyle bir dengesizlik de olmazdi.

Sonucta Zen mimarisi de bir baska Jim Keller efsanesi olarak tarihte yerini aldi.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-bulldozer-was-not-a-game-changer-but-next-gen-zen-x86-core-will-be/

 

kaptanpedal tarafından düzenlendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

• Grafikleri film gibi yapmaya aday ekran kartlari var.
• Darbogaz fiziklerde ve donanima ozel optimizasyonda.
• Fizik performansinda darbogaz single thread performansinda.

2023 sonu 2024 gibi 4nm islemciler gorecek gibiyiz. Intel'in islemcileri single-thread konusunda iyi, bu sekilde uretim teknolojisi de ilerlerse saglam olur.

 

Hayalim:
1B-8P-8E veya 1B-4P-8E gibi bir islemci. 
• 1B tek buyuk cekirdek single thread islerini ustleniyor. 
• Yillardir 6-8 thread'e gore optimize edilmis oyun motorlari icin yuksek hizli 8P cekirdek var (veya sanal x2 thread isleyen 4P)
• Daha cok parallellestirilebilen isler icin 8E cekirdegine sahip, multi thread'i iyi kullanan oyunlarda da geri kalmiyor.

Intel'den boyle bir islemci gelse oyunlarda performans artisi hem tasarimdan, hem uretim teknolojisinin ilerlemesinden gelir.

 

Bonus hayal:

Nvidia'dan ARM tabanli boyle bir islemci TMSC'de 3nm ile uretilse (TMSC dusuk kayipla 3nm uretimi kotardi), yanina NVLink ile hizli iletisim kurdugu 4090+ bir GPU ve 32GB GDDR7 hafiza ve kendi tasarladiklari adam gibi sogutma ile "aha biz de konsol yaptik, sabit donanim avantaji, disaridaki her seyden hizli, DLSS ve saglam RT falan da standart" diye satsa konu kapanir. Oyunlarin RTX Remix versionlarini kendileri cikartirlar "ya ona oyun gelmez" sikintisi da olmaz. Konsol rahatligi isteyen icin de, PC'ye ozel yuksek kalite isteyen icin de, VR icin de muhtesem bir cihaz olur.

Teknik olarak boyle bir cihazin 2024'de gelmesi mumkun. "2027 gibi PS6 gelecek diye beklemeyin, next gen burada" diye pazarlanip konsollarin 7 yillik cycle'ini kirmasi da ilginc olur. ARM'da Windows'un da o zamana kadar oturmasi mumkun olursa bu cihaz konsol oldugu kadar PC de olur.

Pratikte Nvidia hem Sony, Nintendo gibi konsol devlerine bayrak acmis olur, hem FE kartlariyla zaten biraz huylandirdigi OEM kart ureticilerine bayrak acmis olur, hem Dell, HP gibi PC ureticilerine bayrak acmis olur, hem kendi ekosistemi icin goreve ozel donanim ve o donanima ozel yazilim ureten Apple'a bayrak acmis olur. Biraz iddiali olur.

rammstein beğendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş
On 1/2/2023 at 11:34 PM, epi said:

1B-8P-8E veya 1B-4P-8E gibi bir islemci. 
• 1B tek buyuk cekirdek single thread islerini ustleniyor. 
• Yillardir 6-8 thread'e gore optimize edilmis oyun motorlari icin yuksek hizli 8P cekirdek var (veya sanal x2 thread isleyen 4P)
• Daha cok parallellestirilebilen isler icin 8E cekirdegine sahip, multi thread'i iyi kullanan oyunlarda da geri kalmiyor.

Intel'den boyle bir islemci gelse oyunlarda performans artisi hem tasarimdan, hem uretim teknolojisinin ilerlemesinden gelir.

 

Piyasadaki mevcut işlemcilerin single thread performansı zaten olabilecek en yüksek seviyede, Adamlar yapabildikleri en hızlı işlemci çekirdeğini alıp 8 tanesini yan yana koyuyor. 1 çekirdekli olsa da bundan daha hızlı olmaz.
E core Pcore olayı ise kağıt üstünde fikir olarak güzel ama pratiğe böyle yansımıyor.

Intel'in E core'ları Pcore'lar ile aşağı yukarı aynı enerjiyi tüketip aynı oranda ısınıyor, aşağı yukarı da ayn frekanslarda çalışıyor.
AMD ise bu hybrid işlemci olayına biraz kafa yordu ama sonra projeyi kenara attı.

 

Eski yazılımların paralelleşememesi mevzusu ise oksimoron bir durum. Yani yazılım eski ise zaten o zamanın yavaş tek çekirdekli işlemcileri ile çalışacak şekilde yapılmıştır. Yeniden yazılıp güncellenmiyorsa zaten alternatifi vardır ve kimse yüzüne bakmıyordur.
CS paralelleşemediği için 5000 fps yerine 450fps çalışıyorsa bu Intel'in sorunu değil ki!?

Whooosh tarafından düzenlendi
rammstein beğendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

"Eski" yazilimlarin paralellestirilememesi degil sikinti. Oyun gibi gercek zamanli yazilimlarin teoride ve pratikte bir yere kadar paralellestirilebilmesi. UE5 de boyle. Fizik motoru veya kalabaligin hareketini kontrol eden yapay zeka "bir sonraki karede surada olacak, su ivme ile su yone hareketin verdigi salinimi olacak, obur karakter de buna dokundugu icin kolu su diger yone soyle egilecek" diye her seyi yerine oturtmadan goruntuyu cizmek icin gereken bir sonraki isleme gecemiyorsun.

O ana islemlerin sonucu gelsin diye beklerken ek cekirdekler bosta duruyor. Islemci kullanimina bakiyorsun, %60. Ama darbogaz yine islemcide. Cozunurlugu dusurunce hizlanmiyor, her seyi kissan da hizlanmiyor, ust model GPU'ya gecsen hizlanmiyor cunku o kol bacak nerede, onu hesaplamak ayni miktarda zaman aliyor. Gorsel ayarlari kissan da kalabaligi azaltmadan, fizikleri dandiklestirmeden hiz artmiyor.

8 tane "yapabildikleri en hizli cekirdek" degil, ayni chip alanina sigdirabilecekleri, multi thread performansinda da, single thread performansinda da iyi islemciyi tasarliyorlar. Bunlardan sadece bir tanesi 8Ghz'e cikabiliyor olsa, digerleri P'ler 4Ghz, E'ler 2Ghz olsa (atiyorum) oyunlarda verecegi performans sicrayacak. Su anda henu yapamiyorlar ama "hayalim bu" diye yazdim. Ona en yakinini yapan digerinden iyi performans elde ediyor.

E core P core "kagit uzerinde guzel" demek icin kafayi obur yana cevirmek, bence yok ben gormuyorum demek lazim. ARM islemcilerde, telefonlarda, Apple'in M1/M2'sinde zaten kendisi ispatladi. El telefonlari bile GPU konusunda maaustunden cok geride ama CPU islem gucu konusunda ayni grafiklere girebiliyor. Intel/AMD yarisinda ise AMD daha ileri uretim teknolojisi kullanmasina ragmen oyun performansini alamadi zira Intel'in E cekirdekler multhithread performansinda pratikte geri kalmamasini sagladigi icin yanina sigdirabildigi "yapabildigi en hizli P cekirdegi" single thread performansinda AMD'yi solladi.

 

 SONUC

1. "Paralellestirilemeyen yazilimlar eski yazilimlar, oyunun yeterince paralellestiremeyenler tembel yazilimcilar" gibi bir on yargi ile bakildiginda bigLITTLE mimarilerin faydasi gorulemiyor.

2. Ben gercek zamanli uygulama performansi ile ilgilenmiyorum, Cinebench calistiracagim, onda multi-thread performansi daha onemli, hatta benim yazdigim yazilimda cekirdeklerin simetrik performansi olmasi daha faydali dendiginde bigLITTLE mimarinin faydasi olmayabilir.

Ama oyun performansinda, gercek zamanli tepki veren yazilimda bariz faydali.

 

GPU'lar her nesil yaklasik ikiye katlaniyor, CPU'larin paralel islem gucu ciddi artiyor, single thread hizi ise gidim gidim ilerliyor. Oyle olunca CPU darbogaz yaratiyor, MS Flight Sim'den UE5'e "DLSS3 olsa da acsam" diye "sahte kare" pesinde kosuyoruz. Rakip de "biz de yapacagiz" diyor.

"Ben DLSS sevmiyorum, islemci single thread performansinin artmasini da onemsemiyorum, islemcileri AMD yapsin, GPU'larin AMD yapsin, ana islemden sonucu gelmemis goruntuyu cizecek sekilde animasyonlar ve fizikler dandik olsun, adamin kolu tirmandigi dagin icine gecsin, yolda yuruyen yayalar birbirlerine ve cop kutularina carpsin, alistigimiz seyler degismesin" demek yerine "ya bak mobilde dusuk guc gereksinimi ile her kosulda yuksek performansin formulunu bulmuslar, bunu masaustune tasimada oncu davranan Intel basarili olmus, AMD de yapsa ne guzel olur" demek daha faydali.

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

8Ghz işlemci yapılamıyor, tek başına da yapılamıyor 8 tanesi yan yana da yapılamıyor. Transistörlerin durum değiştirme hızı buna izin vermiyor.
Bir tane yapabilsen zaten yan yana da koyabiliyorsun.


Yapabildikleri 5Ghz onu da yeri gelince tek paketin içine 16 tane koyabiliyorlar. Hızlı çekirdeklerin yanına yavaş çekirdekler koymak performans arttırmak için yapılan bir şey değil, en azından thermal ve güç tüketimi havuzu geniş olan performance pc katagorisinde böyle değil. 50wattlık thermal oyun havuzun varsa o zaman 4 tane 3ghz yerine 2 tane 4ghz 2 tane de 2ghz koyabilirsin elbette ama hepsini aynı yapıp 2 çekirdek yük altında iken diğerlerini 2ghz'de limitleyebiliyorsun zaten. Ezelden beri bu böyle yapılıyor. 20 yıl önce çözülmüş şeyler bunlar.

İçler dışlar çarpımı yapınca AMD gibi, "boşver littleBIG'i, yapıştır aynısından bir tane daha" denebiliyor. Kullanılmayan çekirdekleri yavaşlatınca zaten oluyor sana E-core. E-core için harcayacağı mesaiyi mavcut sistemi daha verimli yapmak için kullanıyor.
 

Paralelleştirilemeyen diye bir şey yok. Fakat paralelleştirmek bedava değil, yeni bir thread oluşturmak da bir kaç yüz cycle demek. Dolayısıyla bazen paralelleştirdiğiniz işlem paralelleştirmediğiniz işlemden geç bitebiliyor.
Yazılımcı tembelliği de var. Kütüphane/dil/uzantı eksiklikleri de var. Piyasadaki donanımların desteklediği uzantı sorunları var. IO işlemleri var. Blocking sorunu var, yeni bir işlem yapmak için ötekisinin bitmesini beklemek. Bzzen ufacık bir kazanç sağlamak için yıllar içinde elde edilmiş dev gibi bir çalışmayı çöpe atıp yeniden başlamak gerekiyor.
UE'nin böyle bir sorunu varsa çözecekler, öyle veya bugün yada yarın çözecekler. Gerekirse şimdi kullanıkları yöntemleri çöpe atıp sıfırdan baika bir yol deneyecekler ama yapacaklar. Kaçış yok.

Intel Amd'yi falan sollamadı, omuz omuza gidiyorlar. Bazen biri burun farkı ile öne geçiyor, bazen diğeri. 20 senelik oyunda 640x480 çözünürlüğünde 678 fps yerine 697fps almak sollamak değil.
Intel littleBIG mimarisi kullanıyor da daha az enerji mi tüketiyor?

M2'de şöyle Arm'da böyle
Geriye dönük uyumluluk dertleri olmayan yazılımları ile birlikte geliştirilen, güç tüketimi ve thermal havuz öncelikleri olan mobil cihazlar için littleBIG mimarilerin getirisi olabilir ama PC'lerde ve set üstü oyun konsollarında pek bir şey ifade etmiyor bu.
M2 çok süper oyun işlemcisi de Cyberpunkt macbooklar için çıktı da biz mi görmedik? Apple'a sorsan 3090'ı 4'e katlıyorlar.
Farklı pazar, farklı kullanıcı kitlesi, farklı ihtiyaçlar, farklı ürünler.

 

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş
1 hour ago, Whooosh said:

Paralelleştirilemeyen diye bir şey yok. Fakat paralelleştirmek bedava değil, yeni bir thread oluşturmak da bir kaç yüz cycle demek. Dolayısıyla bazen paralelleştirdiğiniz işlem paralelleştirmediğiniz işlemden geç bitebiliyor.
Yazılımcı tembelliği de var. Kütüphane/dil/uzantı eksiklikleri de var. Piyasadaki donanımların desteklediği uzantı sorunları var. IO işlemleri var. Blocking sorunu var, yeni bir işlem yapmak için ötekisinin bitmesini beklemek. Bzzen ufacık bir kazanç sağlamak için yıllar içinde elde edilmiş dev gibi bir çalışmayı çöpe atıp yeniden başlamak gerekiyor.
UE'nin böyle bir sorunu varsa çözecekler, öyle veya bugün yada yarın çözecekler. Gerekirse şimdi kullanıkları yöntemleri çöpe atıp sıfırdan baika bir yol deneyecekler ama yapacaklar. Kaçış yok.
 

Soyledik ama niye boyle bir sey oldugunu. Anlattik gercek zamanli tepki veren ve ana islemin, fizikleri ve zekasi basit birbirine giren eski oyunlardan daha kaliteli yapilmasini bekleyen yazilimin sizin ilgilendiginiz yazilimlardan farkini.

PS3 2006'da ciktigindan beri "bugun yarin cozecek cok tembel yazilimcilar".

 

1 hour ago, Whooosh said:


M2 çok süper oyun işlemcisi de Cyberpunkt macbooklar için çıktı da biz mi görmedik?

 

ARM tabanli cep telefonu islemcii bile masaustu ile ayni tablolara girebiliyor ama tasinabilirlerin GPU'lari hala nispeten zayif kaliyor dedik zaten.

1 hour ago, Whooosh said:

8Ghz işlemci yapılamıyor, tek başına da yapılamıyor 8 tanesi yan yana da yapılamıyor. Transistörlerin durum değiştirme hızı buna izin vermiyor.
Bir tane yapabilsen zaten yan yana da koyabiliyorsun.
 

Oyle bir sey yok. Oyle olsaydi 8P 8E yerine 16P yanyana koyarlardi.

  • Islemci cekirdegi tasarimi yuksek saat hizi icin, dusuk enerji kullanimi icin, tek saat atarken isledigi instruction seti icin vs optimize edilebiliyor.
  • Biz bu cekirdegi digerlerinden biraz daha cok guc cekip daha cok instruction isleyecek ve daha yuksek saat hizinda calisacak sekilde tasarladik, digerini daha hafif olmak uzere tasarladik diyebiliyorlar.
  • P ve E ayrimi bunun ispati, tartisacak bir sey yok.
  • Sony Cell'den beri oyunlarda da hafif cekirdeklere hafif gorevler, gelismis cekirdeklere zor gorevler verilerek ayni transistor butcesinden daha yuksek oyun performansi cikarilmaya calisiliyor. AMD yapamayinca mi gereksiz oldu?

P ve E yapmis ama B yapamaz diye israr ederseniz bir kac yil sonra onu da alintiliyor olacagiz.

"P ve E yapmis ama B yapamaz" diyor olmamak icin "P ve E de yapmamis zaten" derseniz bugun onu da alintiliyor olacagiz.

"Hayalim bu" diye paylasana bile surekli "ukalalik yapma, ben biliyorum" ukalaligi yapiyorsunuz ama bechmark sonuclari oyle cikmiyor.

 

1 hour ago, Whooosh said:

E-core için harcayacağı mesaiyi mavcut sistemi daha verimli yapmak için kullanıyor.
 

RT ve AI icin de bunu dediniz. AMD nerede geri kalsa yeni teknoloji icin "ya o abartiliyor zaten" diye inada bindiriyorsunuz, sonuclar hic oyle gelmiyor.

 

Gerek var mi bunlara? Sunu demek cok mu zor:

2 hours ago, epi said:

 

GPU'lar her nesil yaklasik ikiye katlaniyor, CPU'larin paralel islem gucu ciddi artiyor, single thread hizi ise gidim gidim ilerliyor. Oyle olunca CPU darbogaz yaratiyor, MS Flight Sim'den UE5'e "DLSS3 olsa da acsam" diye "sahte kare" pesinde kosuyoruz. Rakip de "biz de yapacagiz" diyor.

"Ben DLSS sevmiyorum, islemci single thread performansinin artmasini da onemsemiyorum, islemcileri AMD yapsin, GPU'larin AMD yapsin, ana islemden sonucu gelmemis goruntuyu cizecek sekilde animasyonlar ve fizikler dandik olsun, adamin kolu tirmandigi dagin icine gecsin, yolda yuruyen yayalar birbirlerine ve cop kutularina carpsin, alistigimiz seyler degismesin" demek yerine "ya bak mobilde dusuk guc gereksinimi ile her kosulda yuksek performansin formulunu bulmuslar, bunu masaustune tasimada oncu davranan Intel basarili olmus, AMD de yapsa ne guzel olur" demek daha faydali.

 

epi tarafından düzenlendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Gpu ile Cpu benzer gibi görünse de çok farklı şeyler.
Cpu yapmak Gpu yapmaya (yada tam tersi) benzemiyor. Öyle bir şey olsaydı zaten bu güne kadar 50 kere Intel gpu, Nvidia da cpu yapardı.

Gpu'ların 2 kat hızlanmadı aslında. Clock cycle olarak bakarsak Gpu'ların 1ghz'den 3ghz'e çıkmaları kaç sene sürdü?
Diğer taraftan bakarsak işlemciler 5Ghz'i zorlarken neden Gpu'lar 3ghz'de kalıyor?

"Ben hayal ediyorum"
Et, hobi olarak yine et tabi ama kendi blog sayfanda sosyal medya hesabında et, biz de görmemiş oluruz. Fazla gündüz düşü görmek iyi değil, sonra DonKişot gibi yeldeğirmenleri ile savaşırsın.

"Bence yapılabilir"
Eminim Intel,Amd,Nvidia,IBM,Apple,Microsoft gibi şirketlerin elinde bu işlerden senden benden fazla anlayan iyi mühendisler vardır ama devir teknoloji devri, bugün 2 tık ile sosyal medya üstünden herkese ulaşılabiliyor. Şansını bir dene derim.
 

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Laf salatasi yapiyorsun. Saat hizi 2 kat artiyor diyen olmadi, ham performanstan soz ediliyor. Apple niye Cyberpunk rekoru kirmiyor diye laf salatasi yaptin, yine aynisini yapiyorsun. AMD becerememis demek bu kadar zor mu?

  1. Nesillerdir GPU'larin performans artisi > CPU'larin single thread performans artisi.
  2. Nesillerdir CPU'larin single thread performansi oyunlar gibi gercek zamanli tepki veren uygulamalarda onemli.
  3. Nesillerdir CPU cekirdekleri IBM, Sony, ARM, Intel gibi sirketlerin de gosterdigi uzere farkli performans/enerji/gorev profilleri icin optimize edilerek tek islemcide birlestirilebiliyorlar.

Bunlar objektif, pozitif, herkesin bildigi tartismasiz gercekler. Gerisi kisisel hezeyanlar.

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Performans artışı her zaman hız artışı ile orantılı değil.
Misal işlemcinin bellek kanalı sayısını 2'den 4'e çıkarırsanız aynı hızdaki belleklerle aynı hızdaki işlemci ile bellek okuma yazma performansını 2 katına çıkarırsınız. Yada tek modül 32gb vs çift modül 16gb gibi.

Unreal Engine örneği üstünden gidersek. UE nanite tekniği ile performansı duruma göre 100 katına çıkardı. Bunu da işlemci hızını arttırarak falan yapmadılar, mevcut bir problemi çözebilmek için gelenekselleşmiş hesaplama yöntemlerin dışına çıkarak daha önce görülmemiş bir hesaplama tekniği ile performansı iyileştirdiler.
 

Buradan şu soru ortaya çıkıyor; bizim donanımlar gerçekten yavaş mı? Yoksa yazılımların problemlerin çözümüne yaklaşımlarında mı bir problem var?
Bizim gerçekten 8ghz single thread işlemciye ihtiyacımız mı var? Yoksa yazılımların mevcut sorunları çözmek için izlediği yolu mu değiştirmeliyiz?

Diğer 17 çekirdek boşta yatarken tek çekirdek %100 yardırıyorsa bunun çözümü 8ghz işlemci olamaz, olmamalı. Bu sürdürülebilir bir çözüm değil. Bunun böyle olmaması için gerekli donanım var, api de var, uzantı da var.
Dx9 çağrılarını DX12/OpenGL donanımında çözümseyecek bir wrapper ile bunu geriye dönük olarak bile çözebilirsiniz ki böyle projeler var.

Mevcut işlemciler çok güçlü, çok hızlı. O 8ghz işlemci gerektirdiğine inandığınız problemlerden yüzlerce binlerce kat büyük problemleri çözebilecek kadar güçlüler.
16 çekirdek işlemcinin her 16 çekirdeği de %100 yük altında değil ise o işlemcinin yavaş olduğunu düşünmüyorum.

Misal RT için aynı şey geçerli.  Neden her frame'de camdan içeri girip statik zeminden statik duvara seken ışık izi tekrardan hesaplanıyor? "Re-using global illumination calculation" oyunlarda RT performansını uçurur.

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Yine laf salatasi yapiyorsun.

  • Karsinda "bunlar islemci yapmayi bilmiyorlar, ben yapsam..." diye atip tutan yok. "Bu dev sirketlerden gorduklerimizin dogal gelisimiyle zamanla su olabilir" diye fikir paylasiyorum.
  • Karsimizda "bunlar yazilim yapmayi bilmiyorlar, ben olsam" diye atip tutan var ama. Dev endustriye bakip "tembel olmasalar boyle yapilir bu ya" diye salliyorsun ama o kadar kolay degil.

 

Sebebini yazdim

3 hours ago, epi said:

Nesillerdir CPU'larin single thread performansi oyunlar gibi gercek zamanli tepki veren uygulamalarda onemli.

 

8 hours ago, epi said:

"Eski" yazilimlarin paralellestirilememesi degil sikinti. Oyun gibi gercek zamanli yazilimlarin teoride ve pratikte bir yere kadar paralellestirilebilmesi. UE5 de boyle.  Fizik motoru veya kalabaligin hareketini kontrol eden yapay zeka "bir sonraki karede surada olacak, su ivme ile su yone hareketin verdigi salinimi olacak, obur karakter de buna dokundugu icin kolu su diger yone soyle egilecek" diye her seyi yerine oturtmadan goruntuyu cizmek icin gereken bir sonraki isleme gecemiyorsun.

O ana islemlerin sonucu gelsin diye beklerken ek cekirdekler bosta duruyor.

 

8 hours ago, epi said:

 

 SONUC

1. "Paralellestirilemeyen yazilimlar eski yazilimlar, oyunun yeterince paralellestiremeyenler tembel yazilimcilar" gibi bir on yargi ile bakildiginda bigLITTLE mimarilerin faydasi gorulemiyor.

2. Ben gercek zamanli uygulama performansi ile ilgilenmiyorum, Cinebench calistiracagim, onda multi-thread performansi daha onemli, hatta benim yazdigim yazilimda cekirdeklerin simetrik performansi olmasi daha faydali dendiginde bigLITTLE mimarinin faydasi olmayabilir.

Ama oyun performansinda, gercek zamanli tepki veren yazilimda bariz faydali.

 

Yapilir ama boyle yapilir:

 

8 hours ago, epi said:

"ana islemden sonucu gelmemis goruntuyu cizecek sekilde animasyonlar ve fizikler dandik olsun, adamin kolu tirmandigi dagin icine gecsin, yolda yuruyen yayalar birbirlerine ve cop kutularina carpsin" 

 

GPU guclenip gorsel kalite arttikca bunlar daha cok goze batiyor. Bunlar goze battigi icin fizik islemleri gellistirilldikce onun performsinda daha cok artisa ihtiyac oluyor.

 

Bilal'e anlatir gibi olsun diye parantez icinde "atiyorum" dedim ama taktin 8Ghz'e.

  • 8 olmaz, 6.4 olur.
  • Tek cekirdegi optimize etmenin tek yolu saat hizi degil.

 

Sen yazilim halamin bilmemnesi olsa amcamin performansinda olur diye farazi atip tutuyorsun. Gercek dunyadan onune koyulan 20 yillik ornekleri gormezden geliyorsun.

  • AMD'nin yapamadigi ara kare hesabiysa "onu Vestel de yapar".
  • PS3 mimarisinden bu yana neredeyse 20 yildir gercek zamanli interaktif yazilimlari mukemmel paralellestirme konusunda birbiriyle rekabet icinde milyarlarca dolarlik dunya capinda endustri bir seyi anca bu kadar yapiyorsa "ya onlar tembel, aslinda yapilir"

 

Dogru olsa bile tamami bos laf cunku:

  • Diyelim ki yapilir. O gun geldiginde oyunlarin cogunlugu oyle olur, Intel de AMD gibi birbirinin benzeri islemci basar gecer.
  • O gune kadar, oyunlarin mevcut yapilarinda, senin uydurdugun dunya degil bizim yasadigimiz dunyada Intel geri kalmis uretim teknolojisine ragmen bu mantikta tasarimla one gecmeyi basardi, AMD tasarimda yetisemedi.

Akilsiz bir adam olmadigina gore sen de bunu dusunebilirsin ama "ya o aslinda onemli degil" diye gecistirmeyi otomatige almissin.

 

Bu gidisin dogal evrimiyle bu tarz tek isleme gore optimize edilmis cekirdek iceren islemciler ciksin, Intel veya Apple iyice arayi acsin. Yine haksiz ciktim demeyeceksin. Baskalarina suc bulacaksin. Laf salatasi yapip bahane uyduracaksin. 

 

3 hours ago, epi said:
  1. Nesillerdir GPU'larin performans artisi > CPU'larin single thread performans artisi.
  2. Nesillerdir CPU'larin single thread performansi oyunlar gibi gercek zamanli tepki veren uygulamalarda onemli.
  3. Nesillerdir CPU cekirdekleri IBM, Sony, ARM, Intel gibi sirketlerin de gosterdigi uzere farkli performans/enerji/gorev profilleri icin optimize edilerek tek islemcide birlestirilebiliyorlar.

Bu 3lu dogru oldugu surece asil tembellik "ya cekirdegin hepsini ayni yap, ver gitsin iste yahu".

epi tarafından düzenlendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

7800X3D, 7900X3D ve 7950X3D Şubat 2023 içinde geliyor artık.

Bu defa 7900X ve 7950X modellerinin de 3D modelleri geliyor. Fiyatlar belli değil, ayrıca 7600, 7800 ve 7900 X olmayan işlemciler de geliyor. 

 

rammstein beğendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

AMD Ryzen 9 7950X3D
144MB 3D V-Cache
16-core, 32-thread 
can boost up to 5.7 GHz on a single core
 

7900X3D da ilginc. 140MB cache, 12C/24T, 5.6 Ghz boost.

AMD Ryzen 9 7900X3D is a 12-core 24-thread processor. There are two CCD chiplets, but only one is equipped with V-Cache. As a result, the CPU has 140 MB of cache (64 MB CCD, 64 MB V-Cache and 12 MB L2 cache).

(7950X3D de boyle, chipletlerden sadece birinde V-Cache var)

 

Single thread performansi ile multi-thread performansi dengesi icin ilginc optimizasyonlar yapmislar. Iste bunlarin oyun performansini testlerde gormek lazim.

Isindigi icin islemci yuk altinda boost clock'una nadiren yaklasacaksa nihai performans kagit ustunde gozuktugu gibi olmayabilir. Yoksa ilginc islemciler.

epi tarafından düzenlendi

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

https://www.youtube.com/watch?v=3vda3vV1PU0 (Gamers Nexus)

On 1/6/2023 at 6:55 PM, epi said:

7900X3D ilginc olabilir. Tek cekirdekte boost clock'la saat hizi artisi zaten bildigimiz bir sey. Tek cekirdek grubuna 3D cache cikmak ilginc. Bu sekilde bir cekirdek en hizlisi olacak, yanindakiler ikinci, diger gruptakiler ucuncu seviyede. O chiplet yaklasimi CPU'da tuttu, E&P core yapmadilar diyorduk ama bu sekilde kendi mimarilerini optimize ederek single thread performansini ve oyun performansini da yukseltirlerse ilginc olabilir. 7950X3D da onun abisi ama 7900X3D daha ilginc olabilir, 7950X3D kazik kalabilir.

 

(edit: Pratikte gormek lazim tabi. Belki tampon bellekle cok isindigi ve boost clock limitli kaldigi icin bunu yaptilar, simdi diger taraf boost edecek ama tampon limitli. Ya tampon bol, ya saat hizi yuksek gibi bir durum olusacak, Intel'in yeni duyurdugu tamponu bol ve saat hizi yuksek islemcilerin gerisinde kalacak.)

Dipnot dogru gozukuyor, saat hizi boost edilen cekirdek 3d cache olmayan cekirdek. 

Bu mesajı paylaş


Bu mesajın linki
Sosyal ağlarda paylaş

Yorum yazmak için üye olun veya giriş yapın

Yorum yazmak için üye olmanız lazım

Üye ol

Üye olun ve sitemizin tüm avantajlarından yararlanın!


Yeni bir hesap oluştur

Giriş yap

Zaten üyemiz misin? O halde giriş yap


Hemen giriş yap
3 3

  • Bu sayfadaki üyeler   0 üye

    Şu an bu sayfayı görüntüleyen bir üye yok