• Announcements

    • Mr.Crunch

      Hosting değişikliği ve YouTube linki içeren postlar   06/09/2019

      Sitenin sunucusu değişti. Değişiklik sonrası preview linki olan postlar'da hata mesajı olmadan kaydedilmemeye başladı. Bilgimiz dahilinde, inceleyeceğim. O zamana kadar bu postları preview olmadan, doğrudan link şeklinde yapıştırabilirsiniz.   Hosting ile ilgili soru, sorun başlığı    

Sigorta Değişimi ve Kaçak Akım Koruma Rölesi
2 2

18 posts in this topic

Merhaba arkadaşlar,

Birkaç gündür yeni taşındığım ev için kaçak akım koruma rölesi araştırıyorum. Aslında halihazırda sigorta kutusunda bir tane mevcut, ama müteahhit biraz ucuza kaçmış sanırım ve Tengen markalı, Çin malı bir ürün kullanılmış. Biraz daha güvenilir bir marka olsun istiyorum; Siemens'in şu aşağıdaki ürününü buldum uygun fiyatlı:

Siemens 5Sv4314-0 40A 30Ma 230V (Faz+Nötr) Kaçak Akım Koruma Rölesi

Kaçak akım rölesiyle birlikte evdeki sigortaları da değiştireyim dedim. Halihazırda 2 adet C10, 6 adet de C20 sigorta mevcut sigorta kutusunda; bunlar da Dragon marka yine ucuz Çin malı ürünler. Okuduğum kaynaklardan ve görüştüğüm elektrikçilerin söylediklerinden anladığım kadarıyla C tipi sigortaların evlerde kullanılmaması gerekiyormuş; mevcutları B tipi sigortalarla değiştirmeyi düşünüyorum. C20, yani 20 Amperlik sigortaların yerine de B16, yani 16 Amperlik sigorta takacağım zira okuduğum kaynaklarda, priz hatlarında azami 16 Amperlik sigorta kullanılması gerektiği yazıyor. 20 Amper ev kullanımı için çok fazlaymış. Müteahhit hangi akla hizmet 20'lik takmış bilemiyorum.

Sigortaları da yine Siemens marka alacağım.

Şimdi sormak istediğim şu: Bunların montajını, elektrikçi çağırmadan kendim yapmak istiyorum. Hem sigorta uyumluluğu konusunda, hem de montaj aşamasında dikkat etmem gereken, es geçtiğim, atladığım bir unsur var mı? Bu konuda tecrübesi olan arkadaşların görüşlerini okumak isterim...

Share this post


Link to post
Share on other sites

amperaj değeri tesisatta kullanılan kablonun kalınlığına bağlıdır. kablo kalın olduktan sonra istersen 30 amper de kullanırsın. yani dümdüz şekilde ev için 20 amper fazla gibi bir söylemin pek bir geçerliliği yok.

 

ha müteahhit pek sallamayıp sigorta kutusunu çin malı takmış dediğine göre tesisat kabloları da muhtemelen incedir tabi o ayrı mesele.

 

uyumluluk konusunda pek bir sorun olacağını sanmam neticede hepsi kendi başına çalışan elemanlar, pc gibi birbirine bağımlı değiller.

 

kaçak akım rölesi konusunda tek diyebileceğim şey bizde de siemens var, zırt pırt atıyor hiç bir sorun olmamasına rağmen (etrafımda da çok var böyle duyduğum) tüm gün bütün cihazları çalıştır iş yap atmaz, akşam yatıp sabah kalktığında atmış bulursun falan böyle tamamen tutarsız saçma sapan bişey.

Najaz likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektrik sayacın tarafında sigortadan indirip kendiniz de sırasıyla yaparak değiştirebilirsiniz. Ama hazır değiştiriyorken elektrikçi çağırarak ev içinde fırın veya yüksek watt değerli ısıtıcı çalışacak hatları kontrol ettirmek, gerekirse ayrıştırmak da iyi olur. Değiştirirken hatların iyi izole olduğuna emin olmak lazım. Kaçak akım rölesi alternatifi Schneider in modeline bakabilirsiniz. Can ve mal güvenliği için belirli hassasiyetler de oluyorlar, elektrik çarpmalarına engel olmak için 30mA yangın güvenliği için 300mA olması lazım. Bazen gelen hatlarda problemler veya rölenin kendisi sorunlu olduğu için zırt pırt attırabilir. Onun için elektrikçi değiştirirse sorun olduğunda tekrar gelir, problemi daha rahat çözer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Barbarconan said:

elektrik çarpmalarına engel olmak için 30mA yangın güvenliği için 300mA olması lazım. 

 

Elektrikçi değilim ama bu bilgi bana biraz yanlış gibi geldi. Ne kaçak akım rölesi yangına engel olur ne de 300mA ile 30mA arasındaki 270mA  tölerans farkının yangına sebep olacak bir kısadevrenin yanında esamesi okunur.

Eğer hattın nötr hattı kaçak akım rölesinden geçen nötr hattı ise kablolar kısa devre de yapsa cayır cayır kor gibi yanıp da tutuşsa kaçak akım rölesi atmaz. Kaçak akım rölesinin görevi bu değil. Kor gibi yanıp tutuşan kabloların izolasyonu eriyip başka bir şeye temas eder ve elektriğin bir kısmı bu "şey" tarafına akmaya başlar o zaman kaçak akım rölesi devreyi keser.

 

Kaçak akım rölesinde mA ile ifade edilen değer tölerans değeridir ve bunun standartı 30-40mA'dır. Bunun üzerinde töleranslara sahip kaçak akım rölesinin üretilmesinin tek nedeni de 40mA'in en ufak şeyden nem kapıp tehlikeli olmayan durumlarda bile devreyi kesmesinden dolayı hassasiyeti daha düşük (bu mA rakamı arttıkça rölesinin hassasiyeti düşer) biraz daha töleranslı röleler üretilmeye başladı.

 

 

 

 

6 hours ago, Najaz said:

Şimdi sormak istediğim şu: Bunların montajını, elektrikçi çağırmadan kendim yapmak istiyorum. Hem sigorta uyumluluğu konusunda, hem de montaj aşamasında dikkat etmem gereken, es geçtiğim, atladığım bir unsur var mı? Bu konuda tecrübesi olan arkadaşların görüşlerini okumak isterim...

  Yaparsın, zaten önceden yapılmış çalışan bir şeyi söküp, onunla aynı değerlerde aynı ölçülerde aynı bağlantılara sahip başka bir marka zımbırtı ile değiştireceksin. Yeter ki işe girişmeden önce binanın girişinden dairenin ana sigortasını indirmeyi unutma! Gerisi çocuk oyuncağı.

Edited by Whooosh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şimdi şöyle bir durum oluştu :D

 

Bu sevimli Çinli arkadaşlar, kaçak akım koruma rölesinde nötr hat girişine işaret koymamışlar. Normalde "N" harfiyle girişin işaretli olması gerekiyor ama benim panodakinde bu yok. Benim tahminim, solda kahverengi kablonun girdiği hat enerji, sağda siyah kablonun girdiği hat da nötr hattı. Ki rölenin alt kısmını gösteren fotoğrafta, yine sağdaki siyah kablonun çıktığı hattın nötr hat kablolarıyla U klemens ile birleştiğini görüyoruz; soldaki hat da doğrudan sigortalara gidiyor.

 

Bir bakıp söyler misiniz siz de; kahverengi kablo enerji, siyah kablo nötr değil mi? :)

 

panoust.jpg

 

panoalt.jpg

 

Bir de Kontrol Kalemi diye bir forumdaki konu başlığını okuyorum. Bu konu altında birçok farklı elektirikçi, ev tesisatlarında yaygın olarak kullanılan 2.5 mm. kesitli kablo için 16 Amperin üzerinde sigorta kullanılmaması gerektiğini ısrarla belirtmiş. Benim panodaki kabloların üzerinde de 2.5 mm yazısı var. Şimdi ben bu C20'lerin yerine B16 alayım öyle değil mi? B20 yani 20 amperlik sigorta takmayayım. Hatta birisi demiş ki, prizler 16 Ampere kadar dayanır, 20 Amperlik sigorta takarsan priz yanar sigorta atmaz.

 

https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/evlerde-hangi-değerde-sİgortalar-kullanılır.121490/

Edited by Najaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klemansde birleşen hat nötr hattı.

 

Kaçak akım rölesi çift girişli ana sigorta ile birleşik, ana sigortanın üstünden kahverengi kablo ile faz siyah kablo ile nötr giriyor, kaçak akım rölesinin altından kahverengi faz, siyah nötr olarak çıkıyor.

 

Yanacaksa 16A ile de yanar. Önemli olan 16 amperin ne kadar sağlıklı şekilde gücü çeken alete ulaştığı. Misal elektrik sobasının fişi tam temas etmiyordum fiş yanar, kablo bir noktada zayıftır oradan yanar.

 

Edited by Whooosh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whooosh Çok sağol. Ürünlerin siparişini geçtim. Aslında Hepsiburada'dan alacaktım ama indirim sona ermiş, yakın fiyatlarla aynı satıcıdan (Siemens Türkiye) n11 üzerinden sipariş verdim artık. Haftasonu da girişirim işe.

 

Benim evdeki tesisat işi nispeten kolay da, babamların evdeki kutuyu da elden geçireyim diyorum. Lakin bina eski olduğu için kutunun içi aşağıdaki gibi. Bunu kendim yapmaya pek gözüm yemiyor, elektirikçi çağırmayı düşünebilirim:

 

IMG-20190831-195243.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1.09.2019 at 7:46 PM, Hamso said:

Sigortaların altındaki braket yalıtılmamis sanırım, orasına dikkat edin.
Onun çıplak yerleri bantla satılsa iyi olabilir

Ayni seyi düşündüm valla

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/1/2019 at 19:46, Hamso said:

Sigortaların altındaki braket yalıtılmamis sanırım, orasına dikkat edin.
Onun çıplak yerleri bantla satılsa iyi olabilir

 

O parçaya "bara" deniyor galiba. Normalde sigorta kutusunun içinde kaldığı için dışarıdan temas pek mümkün değil. Ama yeni sigortaları takmak için hazır barayı sökmüşken o kısımları izole bantla sarayım dediğin gibi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamaninda bende cok ugrastim sigorta kutusu ile. Senin panel fena degilmis duzen olarak. Ben sigorta kutusunun icine gömmustum. daha duzenli gozukuyor tek fark o. 

 

Ben evi yaparken evin heryerine yekpare kablo cektirmistim. O zaman koca bir top Phrigian -eski Pirelli- alip her odaya 3x2,5 hat cektim. Mutfaga kombi sistemine klima sistemlerine ayri 3x5 lik hatlar dosedim ki aslinda gereksiz. Muzik sistemi bloguna da ozel 2 hat cekmistim. Tum bunlari yaparken bir hata yaptim. 

 

Saatten eve hat cektirirken apartmanin sayac dolabindaki sigortayi değiştirmemişim.  Evdeki tum sigortalar Siemens iken orada dandik Cin mali bir sigorta takili kalmis. Bir sure sonra evdeki akim sarterleri atar oldu. Nereden diye arastirdim bir türlü bulamadim. Sonunda asagidaki sigortanin asiri isindigini fark ettim. Adam gibi bir Sarter ile degistirince sorun bitti. 

 

Yani insan ozeniyor cok kucuk bir ayrinti gozden kaciveriyor. Deneyimsizlikten herhalde. İsler bitince asagidaki sigortani da kontrol ettir. Onu ben direkt elektrikciye degistirttim. Kendi gozum yemedi. 

Hamso likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 saat önce, hakancez said:

Onu ben direkt elektrikciye degistirttim. Kendi gozum yemedi. 

 

Saatin hemen altındaki ana sigortayı değiştirmeye ben de cesaret edemem hocam, onun için elektirikçi çağırmam gerekecek. Şu evdeki sigorta kutusunu halledeyim, onu da aradan çıkarırım bir şekilde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dün kolları sıvayıp işe giriştim ve sigorta kutusunu elden geçirdim :D

 

Haftaiçi birkaç alışveriş yaptım. Önce kendime kaliteli bir kargaburun ve kontrol kalemi satın aldım. Hepsiburada'da İzeltaş'ın alt markası olan ELTA'nın kargaburunu ve yine İzeltaş'ın Tester kontrol kalemi indirime girmişti; bu ikisini piyasa fiyatının yarısına satın aldım. Bir de sigortalar arasında köprü görevi yapması için adına "bara" dedikleri, aşağıdaki fotoğrafta da görebileceğiniz zamazingodan satın aldım. Bunu 1 metrelik parça halinde satıyorlar ve fiyatı 35 TL. Daha kısa parçasını bulamadım yerel elektirikçilerde. Yalıtımsız olanları da var, ben yalıtımlı olanını tercih ettim. Ek bilgi: Bakır dil kalınlığı 1 mm. olan baralar 63 Amper yük taşıyabiliyormuş; 1.5 mm. olanlarsa 80-100 Amper gibi yükler taşıyabiliyor. Ben 1 mm olanını bulabildim, ev için daha fazlasına gerek olmaz herhalde. Zaten evin sayaçtan sonraki ana sigortası 40 Amperlik.

 

bara.jpg

 

Pazar günü öğleden sonra işe başladım. Önce binanın girişindeki sayaçta bulunan ana sigortayı kapattım. Sigortanın üzerine koli bandı yapıştırdım ve bir de uyarı notu iliştirdim. Sonra evdeki sigorta kutusuna geçtim. Kontrol kalemiyle faz hattında enerji olup olmadığını kontrol ettim ve enerjinin kesik olduğundan emin olduktan sonra tüm sigortaları kapattım. Sonrası zaten eskiyi sök, yeniyi tak, kabloları ve barayı bağla'dan ibaret :) Tabii burada da dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, kabloları taktığımız klemenslerin adam akıllı sıkılmış olması. Yoksa ark denilen olay oluyormuş ve yangın çıkarabiliyormuş bu durum.

 

Ortaya şöyle bir kutu çıktı:

 

sigorta01.jpg

 

sigorta02.jpg

 

klemens02.jpg

 

Geriye bir tek sayacın oradaki ana sigortayı değiştirmek kaldı, ancak onun için elektrikçi çağırmam gerekecek. O noktada enerjiyi kesme imkanı olmadığı için bu işe uygun donanımlı ve tecrübeli birinin yapması gerekiyor.

Edited by Najaz
pentaman likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bugün eve elektirikçi çağırdım ve sayaçtan sonraki ana sigortayı da değiştirttim. Buradaki sigorta C40 tipinde, 40 Amperlik bir sigorta idi. Bunu, Siemens B32 tipinde, 32 Amperlik bir sigorta ile değiştirdik.

 

Daha sonra elektirikçi abimizi babamların evine götürdüm ve buradaki sigorta kutusunu da elden geçirdik; ana sigortayı ve diğer tüm sigortaları yine Siemens'lerle değiştirdik. C20'ler yerine B16, C10'lar yerine B10 sigortalar taktık; ana sigortayı da yine B32 tipinde olanla değiştirdik. Bazı sigortalara çift hat girişi yapılmıştı; sigorta sayısını arttırarak her hatta ayrı bir sigorta olacak şekilde panoyu düzenledik. Pano girişindeki pako şalteri de iptal ettik.

 

Evde doğru düzgün bir topraklama hattı olmadığı için, buraya kaçak akım koruma rölesi takamadık (Müteahhit sadece zemin kattaki mutfak hatlarına topraklama yapmış). K.A.K.R için sağlıklı çalışan bir topraklama hattı gerekiyormuş. Olsun, eskisinden kat kat güvenli bir sigorta paneli oldu. Peder beylere bir sonraki ziyaretimde, panelin yeni haline dair birkaç fotoğraf koyacağım buraya. Bugünkü hengamede aklıma gelmedi fotoğraf çekmek.

 

n11'den Viko marka "UPS Prizi" denilen prizlerden satın almıştım. Bu akşam evdeki tüm prizleri bu yeni prizlerle değiştirdim. Topraklama bağlantısını prizin içindeki metal çubuk vasıtasıyla sağlayan bu tür prizler, topraklama konusunda klasik topraklı prizlerden daha güvenli imiş. Bu prizlerde çocuk koruması da var.

 

vikomeridian.jpg

 

Kaptanın seyir defterinden şimdilik bu kadar  :)

Edited by Najaz
wazzap and Atrin like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

O çubuklu pirizlere, yüksek akım çeken cihazlar baglanamiyor diye biliyorum. Çünkü o çubuğun girebileceği bir delik 1000W üzeri cihaarda , fiş üzerinde bulunmuyor. Bu kısmı nasıl halledeceksiniz?
29e98482d4cf0600ccecd1e0bc648450.jpg54138995f934d10ba8d370e4086d7f0a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
2 2

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.